Our Favorite Pot Dealer





TV-serien Weeds är nu inne på sin fjärde säsong och jag måste säga att jag tycker att den är rätt bra även om den inte når upp till samma nivå som några av HBO's populärkulturella mästerverk, exempelvis Sex and the City och Sopranos. Men Weeds är skruvad på ett underhållande sätt och även om jag inte riktigt får kläm på karaktärerna gillar jag dem. I korta drag handlar Weeds om den ensamstående mamman (änkan till och med) Nancy och hennes halvstora söner, Silas och Shane.

Som alltid när Suburbia skildras kokar det under ytan av intriger, otrohet och dramer. Handligen kretsar kring Nancy, tidigare hemmafru, som i början har det så  knapert efter makens död att hon börjar sälja marijuana och senare i serien själva odla Cannabis. Den första kundkretsen är grannfruarnas äkta män, sedan utökar hon så sakta (eller snarare så snabbt...) sin verksamhet. Det uppstår en hel del dråpligheter.

Det finns dock vissa (kanske irrelevanta) frågor som jag inte kan låta bli att ställa. Exempelvis, i början av serien har Nancy som sagt så lite pengar att hon inte kan betala sina räkningar och tömmer myntförråden för att ha råd med det nödvändigaste. Men varför köper hon ständigt alla dessa kaffe latte i så fall? Kan man inte ha så lite pengar att man inte ens har råd med köpt specialkaffe? Har det blivit en mänsklig rättighet i vår del av världen?

Apropå kaffe latte, läste jag en rätt bra ledare av Sakine Madon på Expressen idag. Hon skriver att hon aldrig träffat studenter som lever på nudlar, men att studentföreträdare fortsätter att tala om studenter som lever i misär och tvingas ta skitjobb för att leva humant:

"Somliga tycker att det är en rättighet att inte bara få gratis utbildning, utan också få hetidslön när de pluggar. Det ska vara gratis att åka kollektivtrafik och en rättighet att bo billigt i städernas centrala delar. Att några hundralappar blir över till nöje, för den student som inte extrajobbar, målas upp som något katastrofalt." Så länge studenter har råd med chailatte på hippa fik, ett kostsamt uteliv och märkeskläder är det inte pengar de saknar. Nudelmyten börjar bli dammig avslutar hon. Där satt den kanske man kan säga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0