Gårdagens sektmöte


I går följde jag med en kompis på ett "nätverks- och coachingmöte". Det lät ju lite intressant. Men så fort jag kom dit fick jag dåliga vibbar. Det var något med den illasittande, mossgröna kostymen och de glesa hårimplantaten hos "seminarieledaren" i kombination med spontana applåder och stående ovationer från publiken. Sedan fattade jag inte heller vad det handlade om, det var mest en massa floskler om varför man skulle gå med i nätverket (ca. 800 dollar för introduktionskursen och inskrivningsavgiften) och luddigt snack om verktygen för att "invent your life".

Efter två timmar var jag så uttråkat att jag satt och hoppade på stolen av stress. I pausen smet jag. Googlade på Landmark Education när jag kom hem, det klingade nämligen lite bekant. Mycket riktigt. DN har haft en artikelserie om "utbilndingssekten" (som tydligen har en hel del likheter med scientologerna - kände mig ganska skarp som själv gjort den kopplingen under första halvtimmen) och Kalla Fakta sänt ett granskande program om samma organisation. Efter det lade de tydligen ned sin verksamhet i Sverige. Samma sak med Frankrike. I USA har de också varit utsatta för skarp kritik av bl.a 60 Minutes och tidningen ELLE.

En bortkastad kväll kan man säga. Det enda som var bra var att jag upptäckte att snabbmatskedjan Chipotle har fantastiskt goda (och kanske rätt nyttiga) tacos.

Taggar: New York, Landmark Educaion, sekter, DN, TV4, Kalla Fakta, 60 Minutes, ELLE och Chipotle.

Kommentarer
Postat av: Madde

Gick sjalv pa en av dessa informationskvallar, efter en kompis overtalade mej. Vi gjorde en liten ovning for att vi skulle fa se hur kursen kunde gora ens live battre, och det var flera medlemmar som var dar och vittnade om all under och mirakel som Landmark Forum hade gett dem. Jag tyckte att deras rekryteringmetod var ratt sa skrattretande och genomskinlig, till jag sag en tjej som tidigare hade presenterat sig sjalv som arbetslos med daligt sjalvfortroende, sitta gratande i ett horn med tre medlemmar som forsokte "overtala" henne att ga med i foreningen. Min kompis som ar medlem har spenderat tusentals dollars pa "vidareutbilding" och ar helt beroende och under total "mind control".

2009-07-06 @ 10:03:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0