ACK-nay in Vogue



Septembernumret av Vogue är en bibel, rent omfångsmässigt alltså. Det är knappt att man mäktar med; av 798 sidor skulle jag uppskatta att minst 650 sidor är vikta till reklam - innehållet drunknar i det massiva annonsomfånget.

Hur som helst ängar Vogueredaktionen två och en halv sida åt ett hyllande reportage om svenska Acne: Vogues Jane Herman har besökt Stockholm och träffat Jonny Johansson och resten av teamet bakom företaget. "Välkommen, Acne!" lyder rubriken.

Det är alltid roligt att läsa om Sverige från ett utländsk perspektiv: "On the way to the baggage claim in Terminal 5 at Stockholm-Arlanda Airport, there is a passageway wallpapered with billboard-size photos of celebrated Swedes. It's called the Stockholm Hall of Fame, and honored here are the country's pride - Her Majesty Queen Silvia, Alfred Nobel, Björn Borg and Greta Garbo. ABBA, too, is part of this welcoming committee, as are the Olympic gold medalists and many more national treasures who, if you're not Scandinavian, might semm totally obscure - handball prodigy Staffan Olsson? Pop singer Kayo?" (Ja, ibland undrar man ju hur de tänker - människorna på LFV/Arlanda alltså)

Resten av artikeln ägnas åt att berömma Acne:

"Acne, pronounced "ACK-nay" by the locals, stands for Ambition to Create Novel Expressions. It's bets known för in the in the States as a denim line, but in reality jeans aren't even the half of it. Acne, the enterprise, is a collective ideas machine powered by a diversely, talented and, it's worth mentioning, drop-dead-beautiful team of designers and agens."

Visst blir man ganska stolt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0