Go Iceland!



Olafur Eliasson, dansk-isländsk konstnär, är just nu aktuell med en ganska stor installation i form av fyra konstgjorda vattenfall här i New York. Vattenfallen är installerade längs Manhattans, Brooklyns och Governors Islands stränder, det fjärde från Brooklyn Bridge. Jag har sett dem lite hastigt vid några olika tillfällen och måste erkänna att de inte berörde mig så starkt. Ändå tycker jag att det är ett rätt häftigt projekt eftersom det är så omfattande - merparten av kostnaderna är finansierade av borgmästaren Michael Bloomberg personligen. Och så är det ju förstås särskilt roligt att det är en nordisk konstnär. Har hört att vattenfallen är vackrast på kvällen då de är belysta, måste verkligen se det före sista utställningsdagen, 13 oktober.

Bilden ovan tog jag en regntung tag, den gör verkligen inte vattenfallet rättvisa. På kampanjwebbplatsen finns riktigt fina fotografier.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0