Tropic Thunder



Förra veckan fick jag ett infall att gå på bio. Biografen som låg närmast visade Sisterhood of Travelling Pants 2 och Tropic Thunder. Självklart valde jag den senare. Jag menar, vad är det för titel - Sisterhood of Travelling Pants? En uppföljare dessutom, hade inte en aning om att det fanns en "etta". Dessutom gillar jag Ben Stiller. Jag vet att många har svårt för honom, men jag skrattar åt hans vulgoskämt som ibland blir för mycket. Genom Tropic Thunder har han lyckats reta upp handikapporganisatinerna i USA som demonstrerade utanför en biograf i Los Angeles samma dag som filmen hade premiär.

Jag måste säga att jag ändå tyckte att den var himla rolig. Filmen handlar som ett gäng skådespelare (Ben Stiller, Robert Downey Jr och Jack Black bland andra) som ska spela in en krigsfilm om Vietnamkriget. Lokalbefolkningen, eller snarare en lokal gerillarörelse, som inte känner till att filminspelningen pågår förklarar kring mot skådespelarna. Mest skrattade jag åt Robert Downey Jr som spelar en skådespelare som spelar en svart soldat. Att han lyckas göra sin roll med sådant allvar samtigit som han är så överdriven på alla sätt, utan att passera gränsen för vad som känns ok är lysande. När Tom Cruise gormar hot och hela registret grova svordomar blir det liiite obehagligt. Men glömmer man bort att han är scientolog är han faktiskt rätt rolig på ett gubbigt, galet sätt. Tropic Thunder kommer säkert att få urusla resensioner i Sverige i samband med att den har premiär den 19 september.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0