Almost Famous



Scen: butik i Soho med lördagsshoppare. Jag sitter på en bänk och läser min bok (Angela's Ashes), Cissi shoppar. Plötsligt: Jag hör en upprörd kvinna och en säkerhetsvakt halvbråka bakom några klädstänger. Hon hävdar att han felaktigt anklagat henne för att stjäla. Kvinnan stormar ut ur butiken.

Ett par minuter senare kommer hon tillbaka gråtande: "WHY did yo pick ME??" Jag har slutat läsa, mina öron är på helspänn.Modigt att hon kom tillbaka tänker jag. Cissi kommer med en kasse, vi är redo att gå. Plötsligt hör man från någon som verkar vara butikschefen: "We both know it was just a matter of time before you would steal anlyting. We have items worth 3-400 dollars, we have to check suspect people". Mycket skumt, känns som scenen i Pretty Woman där Julia Roberts bli nekad att handla i en butik på Rodeo Drive. Vi blir stående och vet inte riktigt vad vi ska göra.

"Did they check your bags??", frågar kvinnan plötsligt och vänder sig mot oss. "Öh, no...", säger vi. "Then why did you check me??" frågar hon butikschefen och vakten igen. Samma konstiga svar. Vi börjar småprata lite med kvinnan och drar oss ut i butiken tillsammans. Säger att vi förstår att hon är upprörd, att vi är ledsna för hennes skull, att hon måste berätta för alla hon känner - vilken dålig PR för butiken. Plötsligt är vi omringade av ett kamerateam från ABC som gör ett program om hur männsikor reagerar i olika situationer. Svart kvinna som blir grundlöst anklagad för snatteri. Gravid kvinna som beställer en drink i en bar. Ska sändas om en månad. Hjälp! Hade man vetat det här skulle man ju piffat till sig lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0