Hon älskade


Nu har jag precis läst ut Helena Henshens fantastiska bok om sin farmor Signe Thiel. Boken damp ner i brevlådan tillsammans med en påse bilar från bästa Maryam på min födelsedag för någon månad sedan. Vilken kvinna (Maryam också för den delen). Vilket liv i Stockholms och Berlins kulturkretsar på 10-20-30-talen. Två skilsmässor, sex (tror jag) barn och en stor passion. Motståndsrörelse under andra världskriget i Stockholm. Knappt att man kan lägga boken ifrån mig.


Nu blir det OK, Amen som handlar om ultraortodoxa judar i Williamsburg, Brooklyn, skriven av Nina Solomin. Men innan dess senaste numret av Vanity Fair som bland annat innehåller en fantastisk artikel om Joe Kennedys och Marlene Dietrichs affär. Hon var ju också en kvinna man häpnar över. Levde med samma man hela livet, men både hade alltid diverse älskare och älskarinnor som de semestrade tillsammans med som en stor familj under somrarna på franska rivieran. En del människor är helt enkelt före sin tid.

Kommentarer
Postat av: Lena

Själv håller jag på att läsa en bok om Mamah Cheney (som blev Ellen Keys översättare till den amerikanska marknaden) och hennes liv med arkitekten Frank Lloyd Wright. Att något för oss så självklart - kunna leva ett självständigt liv som kvinna - var så provocerande på den tiden! Inte världens bästa bok, men intressant.

2009-02-14 @ 18:14:09
URL: http://solhojdslena.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0