Everlasting Moments



                         Central Park West.

                         Några bokförsäljare i närheten av bion.

                         Upper West Side är tjusigt. Jerry Seinfeld bor på Central Park West.

Maria Larssons eviga ögonblick av Jan Troell som hade premiär i New York den 6e mars visas på två biografer i stan. Recensionerna var så fina de kunde bli, ändå var den lilla salongon i Lincoln Plaza Cinema bara fylld till max en fjärdedel av en liten skara filmentusiaster.

Det är lite underligt att se svensk film i ett annat land. Istället för att koncentrera mig helhjärtat på filmen som jag egentligen tyckte om, satt jag och hoppades på att de andra i salongon skulle förstå att svenskar inte pruttar vid matbordet eller bruna tänder. Ibland blev tystnaden också lite väl tät och lång, men det är väl så när man vant sig vid Hollywood där inte en nanosekund får vara utan prat, musik eller andra ljud.

Kort utdrag ur NY Times: "There is sorrow and brutality in this film, but it is balanced by delicacy, humor and a sense of innocence that flirts with mawkishness."

Wall Street Journal: "This exquisite film by the Swedish master Jan Troell is about seeing clearly, and fearlessly. It's also about subdued passion, the birth of an artist and a woman's struggle to live her own life."

New York Press
: "It’s through Troell’s sense of the landscape and seasons and his attention to gender sensibilities that Everlasting Moments represents the height of filmmaking technology and emotional sophistication. Lars von Trier, David Fincher and P.T. Anderson will never make a movie as impressive or as trenchant."

Läs gärna också vad andra bloggare skriver om Maria Larssons eviga ögonblick, Everlasting Moments, Jan Troell, film, New York, Jerry Seinfeld, NY Times och Wall Street Journal.

Kommentarer
Postat av: Tammi

Jag bara älskar din blogg när jag och min familj var i NY i år besökte vi flera ställen som du rekommenderat, och ska göra så nästa år också.

2009-03-18 @ 00:02:27
Postat av: Lisa

Instämmer!! Och grattis till att du sprider så kul, bra och intresseväckande info om NY, Linnea!

2009-03-20 @ 11:03:15
Postat av: J

Roligt att läsa vad de stora tidningarna i New york anser om svensk film i allmänhet och maria larsson i synnerhet.

2009-03-23 @ 11:19:32
URL: http://starfield.blogg.se/
Postat av: Linnea

Tack så mycket för fina kommentarer! Vad glad jag blir :-)

2009-03-23 @ 21:54:48
URL: http://artsychic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0